Stichting Monument & Materiaal is weer geopend!

Na deze lange periode van beperkte opening zijn we zeer verheugd u te kunnen melden dat Stichting Monument & Materiaal haar deuren weer helemaal als vanouds geopend heeft!
Zowel voor specifieke zoekopdrachten als algemene rondleidingen bent u van harte welkom! Wel graag nog even vooraf een afspraak inplannen!

Openingstijden: dinsdag, woensdag en vrijdag tussen 09.00 en 13.00 uur (laatste afspraak om 12.00 uur)
Afspraak maken:

Graag tot ziens op Westerbinnensingel 48, Groningen

Deuren uit Oosterpark naar Monument & Materiaal

In de Groninger Oosterpark-wijk voert corporatie De Huismeesters momenteel een grootscheepse renovatie van enkele woningbouwblokken uit. Hierbij is er voor gekozen om alle voordeuren te vervangen door replica's. Dit in overleg met de architectuurhistorici van de Gemeente Groningen. Een aanzienlijk percentage van de deuren is kromgetrokken. Bovendien zijn de oorspronkelijk deuren moeilijk te combineren met hedendaagse eisen van isolatie.
De resterende deuren die in goede staat zijn, komen naar Stichting Monument & Materiaal ten behoeve van herplaatsing.
Het betreft 4 verschillende deurtypen in sobere Amsterdamse School stijl.

Interesse? Neem contact op met Stichting Monument & Materiaal via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 050-314 6246

Herplaatsing Jugendstil tegels Burgemeesterswoning Delfzijl

In 2018 kreeg Stichting M&M een schenking van meer dan vijf strekkende meter aan Jugendstil-tegellambrizering uit de voormalige burgemeestersvilla ‘Spoorzicht ‘ aan de Landstraat 73 te Delfzijl, later Hotel Pax en weer later AMRO Bank, tot de sloop in 1983.

Het pand was ontworpen door de beroemde Groningse architect Gerrit Nijhuis, bekend van het gebouw van het Nieuwsblad van het Noorden aan het Gedempte Zuiderdiep. De tegels bleken afkomstig uit de collectie van de beroemde Plateelbakkerij Rozenburg te Den Haag

De tegels hebben een prachtige nieuwe plek gekregen in de keuken van een Jugendstil-huis in Warffum!