Rijke buit bij sloop

Voor de aanleg van de tunnel onder het spoor op de Paterswoldseweg zijn inmiddels 4 woningen en een appartementen-complex gesloopt. Wij kregen begin juli te horen, dat deze sloop zeer binnenkort plaats zou vinden én dat er wellicht historisch bouwmateriaal te vinden was. Het duurde bijna een week om te achterhalen wie de eigenaar was van deze panden. Niet de gemeente, niet een van de corporaties, maar de uitvoerder van de tunnelbouw werd gezocht, en gevonden. En toen ging het in een stroomversnelling: ‘geen probleem’ en  ‘misschien was het handig om eerst te kijken of er wat te halen was’. En zo stonden we met 3 man op maandagochtend voor de deur van de slooppanden. Aan de buitenkant konden we in ieder geval al 2 mooie voordeuren spotten. Daar bleef het die dag bij, want de sleutels waren meegenomen door het bedrijf dat de panden op asbest moest onderzoeken. Van dit bedrijf bleek gelukkig de volgende dag een medewerker op locatie te zijn en zo konden we op dinsdag het interieur verkennen. Twee van de panden waren zodanig verbouwd, dat er niets meer van waarde voor ons te vinden bleek. De twee overige panden waren een ander verhaal.

Dus zijn we direct vrijwilligers gaan zoeken, die konden helpen met de sloop van al dat moois. Dat viel aanvankelijk tegen want veel mensen waren al op vakantie. Toch konden we op de ochtenden van 23 t/m 25 juli bij meer dan 30°C met voldoende mankracht aan de slag. Er werd hard gewerkt om onder andere 3 houten schouwen, 2 sets suitedeuren, 10 paneeldeuren, 4 consoles, 2 deurbellen en een trapleuning te redden. Op 24 september zijn de 2 voordeuren nog opgehaald en zijn de slopers begonnen. Eén week later was er niets meer over van de panden, behalve een grote hoop stenen. Wat rest zijn de prachtige vondsten die in ons depot staan en op een nieuwe bestemming wachten.

Foto: Katja Heid, collectie Stichting Monument & Materiaal

Schilderpanelen

Sinds kort hebben we schilderpanelen van vuren, grenen en eiken in de aanbieding. Deze zijn afkomstig uit deuren die wij niet meer hebben kunnen herstellen. De panelen zijn tussen 90 en 180 jaar oud. Ze zijn geloogd, geschuurd en van 3 lagen Gesso voorzien. Op dit moment kunt u kiezen uit ca. 50 panelen van verschillende af-metingen.  Wilt u liever onbehandelde panelen? Die hebben we uiteraard ook.

Vrijwilliger worden

Lijkt het je leuk om vrijwilliger bij stichting Monument & Materiaal te worden en heb je een brede, historische belangstelling? Informeer telefonisch wat de mogelijkheden zijn. Een vrijblijvend, oriënterend gesprek is altijd mogelijk.