Hervonden Stad en Land 2021 vanaf 26 november verkrijgbaar

Elke jaar eind november verschijnt een nieuwe editie van het jaarboek over gebouwd erfgoed, archeologie, bouwhistorie, restauraties en historisch landschap in de gemeente Groningen. De recente uitbreiding van de gemeente Groningen met Haren en Ten Boer levert een groter onderzoeksgebied op: niet alleen de stad maar ook het (platte)land. Daarom verschijnt het jaarboek onder een nieuwe titel Hervonden Stad en Land 2021 en in een nieuw jasje: gewijzigde vormgeving en kaft.De inhoud blijft ongewijzigd boeiend.

Hervonden Stad en Land 2021 is een uitgave van Stichting Monument & Materiaal en de gemeente Groningen. Vanaf vrijdag 26 november is het boek te koop bij de boekhandel en bij M & M, prijs €13,50.

Moordenaar tussen historische bouwmaterialen?

Onlangs heeft de heer De Jongh uit Groningen ons een koperen tochtstrip gefabriceerd door firma Wijs uit Amsterdam geschonken. Deze werd met spijkertjes vastgezet in een kozijn. Vervolgens werd de strip uitgebogen om de kieren tussen raam/deur en kozijn te dichten. Aangezien de scharnieren hierdoor extra belast werden, had deze strip als bijnaam de 'moordenaar'.

Collectorsitem voor een wandelfanaat

Bij de recente schenking kregen we tussen divers hang- en sluitwerk ook een bijzonder gietijzeren voorwerp. Op basis van een mooi floraal decor kan het gedateerd worden rond 1880, vermoedelijk afkomstig uit Frankrijk. Met een ingenieus en perfect werkend kliksysteem diende het waarschijnlijk als een wandelstokhouder.

Vroeger goed voor een herensociëteit, nu een kleinood voor iedere wandelstokverzamelaar of een nordic walking fanaat? Op onze volgende vlooienmarkt wordt het als collectorsitem aangeboden.

Creatief met moeilijk herplaatsbaar materiaal

n de opslag van M&M staat een flinke voorraad aan wit marmeren platen. Oorspronkelijk waren deze platen geplaatst als lambrisering in de gangen van chique herenhuizen, als afwerking in de badkamers of als vloerplaten. Helaas vindt dit marmer zelden een nieuwe bestemming.

Onlangs is de keuken in ons monumentaal pand aan de Westerbinnensingel 48 gerenoveerd. Als creatieve oplossing voor het aanrecht en de achterwand hebben we hier één plaat van wit marmer hergebruikt. Ook een oude keramische wasbak heeft plek in onze keuken gevonden.

Vrijwilliger worden

Lijkt het je leuk om vrijwilliger bij stichting Monument & Materiaal te worden en heb je een brede, historische belangstelling? Informeer telefonisch wat de mogelijkheden zijn. Een vrijblijvend, oriënterend gesprek is altijd mogelijk.

Neem contact op