Zoals u ziet heeft de rug van Hervonden Stad dit jaar een zilveren glans. In deze jubileumeditie vieren we het 25-jarig bestaan van dit unieke jaarboek. Niet alleen lokaal voorziet Hervonden Stad in kennis over ons verleden, ook landelijk loopt Hervonden Stad voorop in haar genre. Het lukt al 25 jaar om kennis over archeologisch en gebouwd erfgoed te bewaren en te delen.

Dat de gemeente Groningen een maatje groter is geworden, betekent ook meer erfgoed en meer onderwerpen voor Hervonden Stad. Vorig jaar richtten we de blik bijvoorbeeld op het religieuze erfgoed van de oude gemeente Ten Boer. Dit jaar kijken we – naast de jaarverslagen archeologie, bouwhistorie en restauratie – wat meer naar de oude gemeente Haren. In Ondergronds Yesse geven drie kersverse archeologen tekst en uitleg bij de vondsten op kloosterterrein Yesse. Daarbij duiken ze op geheel eigen wijze in de Europese kloostergeschiedenis, waar anno 2020 nog steeds veel valt te ontdekken

Aan de overkant van de Rijksstraatweg ligt Hemmen. In Geschiedenis van de Hof te Hemmen leest u over de bewoning en inrichting van dit complex met landhuizen en een boerderij, en waaraan u dit archeologische terrein nog kan herkennen.

Uiteraard is er aandacht voor het stedelijk bodemarchief, nog altijd tjokvol informatie en verrassingen. In Het geheim van het Groninger gebreide kinderkousje is er aandacht voor een bijzondere vondst uit de gracht van Alva’s dwangburcht, ter hoogte van de Prinsenstraat. Bij dit artikel vindt u een gratis breipatroon om het 16e-eeuwse kinderkousje zelf te reconstrueren! In diezelfde gracht belandde een bijzonder uilenbekerfragment, waarover u meer kunt lezen in Maer ’t Voghelen gaet boven al. Verder vindt u in Verstekelingen of handelswaar: vroegmiddeleeuwse zaden aan de oever van de A een eerste, verrassende duiding van plantenresten aangetroffen aan de Hoge der A.

Op het gebied van de bouwhistorie maken we een ander uitstapje buiten de stad. In De kostbare restauratie van de Olle Kerk in Hoogkerk (1963-1967) staan de bouwgeschiedenis en de typische restauratie van de hervormde kerk te Hoogkerk centraal. Verder leest u in In depot-uit depot over twee forse paneeldeuren uit de oude pastorie van Tjamsweer, die een prachtige bestemming hebben gekregen in Haarlem. Tot slot besteden we in Niets is wat het lijkt: papierstuc aandacht aan dit sjieke materiaal, dat onder meer in Schildwolde werd geproduceerd.

Te koop bij Stichting M&M en de erkende boekhandel.

2020 -01   Verslag archeologie in 2019
2020 -02   Verslag bouwhistorie in 2019
2020 -03   Verslag restauraties in 2019
2020 -04   Verstekelingen of handelswaar: vroegmiddeleeuwse zaden aan de oever van de A