Hervonden Stad en Land 2021

U ziet het goed: Hervonden Stad en Land is de vernieuwde titel van het vertrouwde erfgoedjaarboek van de Stichting Monument & Materiaal en de gemeente Groningen. De meest recente herindeling van Groningen, Haren en Ten Boer leverde een fors grotere gemeente op. Evenzo groeide de verslaglegging over archeologie, bouwhistorie en restauraties. Na de zilveren jubileumeditie van Hervonden Stad (2020) was het tijd om ook het jaarboek zelf uit te bouwen, inclusief een nieuwe vormgeving, een bredere opzet en een meer dekkende titel.

De inhoud, met uiteraard In depot – uit depot en de jaarverslagen archeologie, bouwhistorie en restauratie – is als vanouds. In Zandwegen op de Harener Hondsrug hebben we een heel nieuw landschappelijk thema te pakken.

Hervonden Stad 2020

Zoals u ziet heeft de rug van Hervonden Stad dit jaar een zilveren glans. In deze jubileumeditie vieren we het 25-jarig bestaan van dit unieke jaarboek. Niet alleen lokaal voorziet Hervonden Stad in kennis over ons verleden, ook landelijk loopt Hervonden Stad voorop in haar genre. Het lukt al 25 jaar om kennis over archeologisch en gebouwd erfgoed te bewaren en te delen.

Dat de gemeente Groningen een maatje groter is geworden, betekent ook meer erfgoed en meer onderwerpen voor Hervonden Stad. Vorig jaar richtten we de blik bijvoorbeeld op het religieuze erfgoed van de oude gemeente Ten Boer. Dit jaar kijken we – naast de jaarverslagen archeologie, bouwhistorie en restauratie – wat meer naar de oude gemeente Haren. In Ondergronds Yesse geven drie kersverse archeologen tekst en uitleg bij de vondsten op kloosterterrein Yesse. Daarbij duiken ze op geheel eigen wijze in de Europese kloostergeschiedenis, waar anno 2020 nog steeds veel valt te ontdekken