Hervonden Stad 2020

Zoals u ziet heeft de rug van Hervonden Stad dit jaar een zilveren glans. In deze jubileumeditie vieren we het 25-jarig bestaan van dit unieke jaarboek. Niet alleen lokaal voorziet Hervonden Stad in kennis over ons verleden, ook landelijk loopt Hervonden Stad voorop in haar genre. Het lukt al 25 jaar om kennis over archeologisch en gebouwd erfgoed te bewaren en te delen.

Dat de gemeente Groningen een maatje groter is geworden, betekent ook meer erfgoed en meer onderwerpen voor Hervonden Stad. Vorig jaar richtten we de blik bijvoorbeeld op het religieuze erfgoed van de oude gemeente Ten Boer. Dit jaar kijken we – naast de jaarverslagen archeologie, bouwhistorie en restauratie – wat meer naar de oude gemeente Haren. In Ondergronds Yesse geven drie kersverse archeologen tekst en uitleg bij de vondsten op kloosterterrein Yesse. Daarbij duiken ze op geheel eigen wijze in de Europese kloostergeschiedenis, waar anno 2020 nog steeds veel valt te ontdekken

Hervonden Stad 2019

Deze aflevering van jaarboek Hervonden Stad betreft alweer de 24e editie. Het biedt de lezer een samenvattend overzicht van de belangrijkste activiteiten op het gebied van archeologie, bouwhistorie en restauratie in de gemeente Groningen in 2018. Daarnaast wordt een boeiende waaier aan specifieke erfgoedaspecten van uiteenlopende aard ontvouwen in de vorm van een aantal losse artikelen, gepresenteerd middels een chronologische zevensprong door de tijd.

Hervonden Hunze belicht oude en nieuwe sporen van deze rivier in de gemeente Groningen. De inhoud van dit artikel kan mogelijk waardevolle bouwstenen aanleveren voor de kennis en ambities, zoals geformuleerd in het project Groningen: Stad aan de Hunze.