Rentenierswoning uit 1860-1880 te Kolham

In 2001 heeft de eigenaar van het huis een houten schouw gekocht bij de Stichting Monument & Materiaal. De schouw is afkomstig uit de voormalige Fromaborg te Wirdum. Deze borg is in 1997 gesloopt. De geschilderde gemarmerde schouw uit circa 1850 - 1870 is nog helemaal in originele staat. Daarnaast heeft de eigenaar al eerder bij de Stichting houten buitenluiken en een ombouw voor de voordeur gekocht.

kolham1
Rentenierswoning
 kolham4
Schouw
 kolham2
 Buitenluiken
 kolham3
 Voordeur met ombouw

Archeologie

Monument & Materiaal assisteert bij de uitvoering van het archeologisch onderzoek in de gemeente Groningen. De werkzaamheden bestaan vooral uit het conserveren en documenteren van de archeologische vondsten. Ook schrijven de medewerkers hoofdstukken voor archeologische rapporten, zoals de reeks ‘Stadse Fratsen’ of artikelen voor het jaarboek 'Hervonden Stad'.

Lever oude bouwmaterialen in bij Monument & Materiaal

Woont u in een oud pand met authentieke elementen zoals binnen- en buitendeuren, schouwen, glas-in-lood, traponderdelen, hang- en sluitwerk en tegels? En gaat u verbouwen?

Gooi vrijgekomen oud bouwmateriaal niet weg! Stichting Monument & Materiaal komt het graag ophalen en stelt het  beschikbaar (tegen een vergoeding) voor restauraties van monumenten en karakteristieke panden die voor 1955 zijn gebouwd.

Op de website van de gemeente Groningen kunt u informatie vinden over de bouwvergunningen, subsidies en het inleveren van sloopafval. Ook het Erfgoedloket Groningen adviseert eigenaren van oude panden met de verbouwingsplannen.

Monumentenvergunning aanvragen

Subsidie onderhoud en restauratie monumenten

Bouw en sloopafval inleveren

Erfgoedloketgroningen.nl