Woensdag 17 Maart: Online Lezing "Het kookboek van Occa Ripperda. De verrassende keuken van de 17de eeuw."

Wij weten veel over de Gouden Eeuw. Tenminste, dat denken we. De schoolboekjes en tv-programma’s vertellen veel over Rembrandt en Amsterdamse burgemeesters maar niets over het leven van de zeventiende-eeuwse Groninger adel. Het 1000 recepten tellende kookboek van Occa Ripperda, geboren in 1619 te Farmsum en overleden aan het Zweedse hof in Stockholm, geeft een unieke kijk in de keuken van de Gouden Eeuw, die tegelijk verrassend en herkenbaar is. Kleine afstand van grond tot mond, seizoensgebonden eerlijke groenten én rijke exotische smaken: allemaal niets nieuws onder de zon. Vier eeuwen geleden kende Occa Ripperda het ook al. Tijd om dit persoonlijke kookboek te leren kennen - en natuurlijk te proeven! In deze lezing stelt Redmer Alma (historicus en archivaris van Kasteel Twickel te Delden (Overijssel)) Occa Ripperda en haar kookboek voor en geeft daarbij het Groninger culinaire tijdsbeeld. Vervolgens toont kok Dennis Klompsma (kok en eigenaar van de zelfoogsttuin Tuin voor Zwaantje te Annen) hoe hij een paar zeventiende-eeuwse gerechten op tafel zet. Deze lezing wordt georganiseerd door Stichting Monument & Materiaal en Groninger Archieven. In verband met de lockdown zal de lezing uitsluitend online te volgen zijn. De lezing zal live gestreamd worden via een link op de website van de Groninger Archieven.

Lezing: Het Kookboek van Occa
RipperdaWoensdag 17 Maart
Online via www.groningerarchieven.nl

Hervonden Stad 2020 is uit!

De nieuwste editie van Hervonden Stad is uit! Dit jaar heeft de rug van Hervonden Stad een zilveren glans; we vieren in deze jubileumeditie het 25-jarig bestaan van dit unieke jaarboek. Hervonden Stad is hét ideale kerstcadeau voor liefhebbers van Groninger historie! Hervonden Stad is verkrijgbaar bij de betere boekhandels in Groningen en Haren voor slechts 13,50 euro. Tip: bij de meeste boekhandels kunt U ook online bestellen!

Begunstiger Monument & Materiaal

Wilt U ons werk steunen? Wordt dan begunstiger van onze stichting. Stichting Monument & Materiaal is aangewezen als zogeheten culturele ANBI (Algemeen Nut Beogende Instelling). Schenkingen zijn daarom fiscaal geheel aftrekbaar van de inkomstenbelasting. Uw donaties zijn van harte welkom via IBAN NL32 INGB 0000 0253 43. Wij zijn degenen die al gedoneerd hebben zeer erkentelijk!