Jaarverslag M&M 2021 gepubliceerd, vooruitblik 2022

Dagelijks gang van zaken

Al enige tijd heeft u geen nieuws van Monument & Materiaal gehoord. Maar de stichting staat niet stil, want het redden van bouwmaterialen uit de sloop en de verkoop voor diverse restauratieprojecten gaat door, en ook het maken van archeologische rapporten. Onlangs is het 50e Stadse Fratsenrapport over de opgravingen aan de Jodenkamp en Boterdiep 87-93 gereed gekomen en gepubliceerd op onze website.

Woensdag 8 december j.l. zijn 3 medewerkers met een lege M&M bus naar het depot in Leeuwarden gereden. De bus zat nagenoeg vol toen ze weer naar Groningen reden. Het betreft onder andere: houten architraaflijsten, raam – en deurlijsten, ornamenten, een kozijn met een gietijzeren levensboom en een fraai opzetstuk. Deze is versierd met onder andere uit hout gesneden vogeltjes.

Vooruitblik

Wij pakken onze activiteiten die in het corona tijdperk stil lagen, weer op. De vrijwilligers van de stichting gaan op excursies om hun kennis van het historisch erfgoed te vergroten, maar ook om gezellig samen te zijn. We bereiden ons voor op de deelname in juni aan de Erfgoedfair en in september aan de Open Monumentendag met onder andere de rommelmarkt, zodat deze traditie in ere gehouden wordt. En in oktober komt uiteindelijk een live lezing van M&M bij Groninger Archieven. Daarover leest u meer in de volgende nieuwsbrieven.

Jaarverslag 2021 beschikbaar

Bent u nieuwsgierig hoe het is gegaan met de stichting Monument & Materiaal in het afgelopen jaar? Het jaarverslag met de jaarcijfers van 2021 is gereed en staat, boordevol informatie, op onze website (klik hier).

Herplaatsing van de rococoschouw in de havezate Oldengaerde

Het contact met de stichting Het Drentse Landschap over een mogelijke herplaatsing van rococoschouw uit ons depot heeft tot succes geleid. De schouw is in december in de Drentse havezate Oldengaerde bij Dwingeloo geplaatst door het bouwbedrijf Friso / Jurriëns Noord. KRO_NRCV in het programma Binnenstebuiten en RTV Drenthe hebben onlangs aandacht besteed aan de restauratie van de havezate. De laatste film is te bekijken op de site van RTV Drenthe (klik hier)

Bijzondere schedeltjes uit een waterput

De Borgmanschool heeft in het Ebbingekwartier een nieuw schoolgebouw in gebruik genomen. Voorafgaand aan de bouw is de bouwput archeologisch onderzocht door RAAP bv en daarbij stuitte men op zeer oude vondsten uit de midden- en jonge steentijd, maar ook op een houten waterput uit de 19e eeuw. In de waterput werden twee schedels en een onderkaak gevonden van woelratten (foto boven) en drie schedels van bosspitsmuizen (foto onder). Beide knaagdiersoorten zijn niet karakteristiek voor een stads leefmilieu. Wellicht zijn ze afgekomen op het stilstaande water van de put en er daarna ingevallen en verdronken.

Lezersreactie op het zoekplaatje december 2021

In de vorige nieuwsbrief hadden we een zoekplaatje geplaatst van een tegel met voor ons onbekende tekening. We kregen behoorlijk wat juiste omschrijvingen van de afbeelding op de tegel. Onder andere een uitgebreide uitleg van Egge Knol, conservator archeologie, geschiedenis & oude kunst bij het Groninger Museum.

Knol: “Het ‘ zoekplaatje ‘ was een thuiswedstrijd voor iemand die lid is van de Nederlandse Vuurtoren Vereniging. Het tegeltje laat een vuurkorf zien die als baken diende. Een zogenaamd wipvuur. Dergelijk vuurbakens waren er soms langs de zeekusten, maar ook wel meer landinwaarts bij grote meren. De bovenste schuine stok kon omhoogsteken zoals op de tegel, maar ook naar beneden wippen opdat de mand gevuld werd met brandstof.”

Wilt u meer lezen over de wandtegels? Auteur Jan Pluis bestudeert al ruim vijftig jaar de Nederlandse wandtegel en heeft er een groot aantal boeken over geschreven.

Bent u zelf op zoek naar oude tegels? Wij hebben die wellicht in onze collectie. Stuur ons een foto en afmetingen van de gezochte tegel en maak een afspraak (bel 050- 3146246 of mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.). We zijn voor klanten geopend op dinsdag, woensdag en vrijdag tussen 09.00 en 13.00 uur.

Nieuw zoekplaatje

Ook in deze nieuwsbrief hebben we weer een zoekplaatje voor u. Het is een tegel met daarop een vrouw in klederdracht. Wie kan ons meer vertellen over de herkomst en soort klederdracht, en waarom deze vrouw met haar achterzijde is afgebeeld? Stuur een Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. naar M&M. Wie weet ziet u uw reactie terug in de volgende nieuwsbrief.

Exposities met bruiklenen van archeologische vondsten

Klooster Yesse in Martinikerk
In de Martinikerk is nog tot en met 30 juni een expositie te zien over klooster Yesse. Dit klooster stond in het huidige buurtschap Essen en werd in 1215 gesticht als vrouwenklooster van de Benedictiner orde. In 1594 werd het klooster opgeheven en in de jaren erna zijn alle restanten verdwenen. Bouwmaterialen werden hergebruikt en alleen een deel van de kloostergracht is nog in het landschap aanwezig. Vanaf 2010 wordt er op het voormalige terrein van het klooster archeologisch onderzoek verricht door het Archeologische Instituut van de Rijksuniversiteit Groningen.

In de kooromgang van de Martinikerk zijn vele bijzondere vondsten van de opgraving en enkele pelgrimsinsignes uit het depot van de Gemeente Groningen tentoongesteld. Ook in de Universiteitsbibliotheek en in de Groninger Archieven vinden parallelle exposities over klooster Yesse plaats. In de vitrine in de hal van het gemeentelijke kantoor aan het Harm Buiterplein (nabij station Europapark) liggen ook vondsten van de opgraving.

350 jaar Gronings Ontzet in Groninger Museum
Dit jaar is het 350 jaar geleden dat de stad werd belegerd door de bisschop van Münster Bernard van Galen, beter bekend als Bommen Berend. Op 23 april werd in het Groninger Museum een expositie geopend over dit onderwerp en later dit jaar volgt ook het Museum aan de A (voorheen Noordelijk Scheepvaartmuseum) met een expositie. Bij die expositie zijn ook stad-Groninger vondsten aanwezig.

Manifestatie Bitterzoet Erfgoed
Inmiddels is ook de Manifestatie Bitterzoet Erfgoed begonnen, een serie van lezingen, exposities en wandelingen over en langs sporen van het slavernijverleden in Groningen. Het Museum aan de A bereidt een expositie voor over dit onderwerp die vanaf eind juni te zien zal zijn.