Oude bouwmaterialen

deuren-uitsnede kl

Monument & Materiaal heeft een grote, rijk gevarieerde voorraad aan bouwmaterialen afkomstig van sloop en/of schenkingen. Deze bouwmaterialen zijn beschikbaar voor restauraties van monumenten en andere karakteristieke panden die voor 1955 zijn gebouwd.

Colofon

De website van Stichting Monument & Materiaal is ontwikkeld door

Studio Peter Musschenga www.pjot.nl

Route

Monument & Materiaal is goed bereikbaar per auto. In de buurt liggen twee parkeergarages: Westerhaven en Ossenmarkt. Op straat zijn parkeerplaatsen voorzien van een parkeermeter.

Vanaf Groningen Centraal Station kunt u bus 3, 35 of 39 nemen. Raadpleeg voor actuele informatie 9292ov.nl.

Lopend bereikt u Monument & Materiaal in ongeveer 15 minuten.

In nieuw venster weergeven

Archeologie

Monument & Materiaal assisteert bij de uitvoering van het archeologisch onderzoek in de gemeente Groningen. De werkzaamheden bestaan vooral uit het conserveren en documenteren van de archeologische vondsten. Ook schrijven de medewerkers hoofdstukken voor archeologische rapporten, zoals de reeks ‘Stadse Fratsen’ of artikelen voor het jaarboek 'Hervonden Stad'.

Actueel

Op donderdagmiddag 24 november zal het eerste exemplaar van het erfgoedjaarboek Hervonden Stad en Land 2022 door gemeentelijk directeur Alfred Kazemier worden uitgereikt in de Lutherse Kerk. Vanaf vrijdag 25 november kan het boek gekocht worden.

Het jaarboek telt dit jaar zeven losse artikelen die een breed scala aan onderwerpen belichten. Zo wordt er verteld over de Onneresch, waarop al vele eeuwen geboerd wordt, komen bijzondere middeleeuwse sleutels en de vondst van een houten nootmuskaatrasp aan bod en wordt de ombouw van het Feithhuis tot een voornaam classicistisch pand uit de doeken gedaan. In de serie In depot – uit depot worden de omzwervingen van een rococoschouw naar voren gebracht. Tot slot zijn ook twee artikelen gewijd aan een minder ver verleden: namelijk bijzondere liften in de stad Groningen en de herplaatsing van twee gevleugelde leeuwen van de gasfabriek als entree bij een nieuw gebouw voor ouderenhuisvesting. Naast de losse artikelen beschrijven de Verslagen over archeologie, en bouwhistorie weer vele recente onderzoeken. De grootste verandering heeft zich voltrokken in het Verslag over restauraties, waarbij nu ook karakteristieke panden die een transformatie ondergaan, bijvoorbeeld in functie, aan bod komen.

Het jaarboek is een uitgave van Stichting Monument & Materiaal en de gemeente Groningen.

Hervonden Stad en Land 2022

Verkoopprijs: 13,50 euro (inkoopprijs 9,00 euro)

ISSN: 2772-9656

No events found.

Openingstijden

Openingstijden: dinsdag, woensdag en vrijdag tussen 09.00 en 13.00 uur (laatste afspraak om 12.00 uur)
Afspraak maken:

A-krant

In de De A-krant zijn enige artikelen over  Stichting Monument & Materiaal verschenen. Zie onderstaande links.

De A-krant is het wijkorgaan van het A-Kwartier in Groningen.

A-krant mei 2022

A-krant september 2022

Dit jaarboek wordt uitgegeven in samenwerking met de gemeente Groningen en behandelt archeologie, bouwhistorie en restauraties in Groningen. Doel is het onderzoek voor een breed publiek toegankelijk te maken en belangstelling op te wekken voor de Groninger geschiedenis. De boeken zijn te koop bij de Stichting Monument & Materiaal en de boekhandel.

Stadse Fratsen zijn archeologische rapporten van de Gemeente Groningen en Stichting Monument & Materiaal Groningen.