Oude bouwmaterialen

deuren-uitsnede kl

Monument & Materiaal heeft een grote, rijk gevarieerde voorraad aan bouwmaterialen afkomstig van sloop en/of schenkingen. Deze bouwmaterialen zijn beschikbaar voor restauraties van monumenten en andere karakteristieke panden die voor 1955 zijn gebouwd.

Monument & Materiaal is goed bereikbaar per auto. In de buurt liggen twee parkeergarages: Westerhaven en Ossenmarkt. Op straat zijn parkeerplaatsen voorzien van een parkeermeter.

Vanaf Groningen Centraal Station kunt u bus 3, 35 of 39 nemen. Raadpleeg voor actuele informatie 9292ov.nl.

Lopend bereikt u Monument & Materiaal in ongeveer 15 minuten.

In nieuw venster weergeven

Archeologie

Monument & Materiaal assisteert bij de uitvoering van het archeologisch onderzoek in de gemeente Groningen. De werkzaamheden bestaan vooral uit het conserveren en documenteren van de archeologische vondsten. Ook schrijven de medewerkers hoofdstukken voor archeologische rapporten, zoals de reeks ‘Stadse Fratsen’ of artikelen voor het jaarboek 'Hervonden Stad'.

Lezing door Rogier Kruisman

Een verhaal met een twist?

De gouden kruishanger van de Hoge der A in een bredere context geplaatst.

Woensdag 5 oktober, 20.00 uur
Groninger Archieven, Cascadeplein 4
Toegang gratis

Foto: Jaap Buist

In 2010 werd bij een opgraving aan de Hoge der A in Groningen een bijzondere vondst gedaan. Uit de bodem kwamen een gouden ring en een gouden kruishanger tevoorschijn. De kruishanger was opgebouwd uit gedraaide gouddraden en zat in de hoepel van de ring. Parallellen van soortgelijke kruishangers waren er weinig, maar in de jaren volgend op de opgraving werden sporadisch meer vondsten van dergelijke hangers bekend. De gelijkenis was telkens opvallend. Maar hoe identiek zijn deze kruishangers werkelijk en waar kunnen ze zijn vervaardigd? In welke context zijn de andere kruishangers gevonden en uit welke periode dateren ze?

Rogier Kruisman (beleidsmedewerker archeologie bij de provincie Fryslân) zal in de lezing een aanzet doen tot het beantwoorden van deze vragen om daarmee de gouden kruishanger van de Hoge der A van een bredere context te voorzien.

Openingstijden

Openingstijden: dinsdag, woensdag en vrijdag tussen 09.00 en 13.00 uur (laatste afspraak om 12.00 uur)
Afspraak maken:

A-krant

In de De A-krant zijn enige artikelen over  Stichting Monument & Materiaal verschenen. Zie onderstaande links.

De A-krant is het wijkorgaan van het A-Kwartier in Groningen.

A-krant mei 2022

A-krant september 2022

Dit jaarboek wordt uitgegeven in samenwerking met de gemeente Groningen en behandelt archeologie, bouwhistorie en restauraties in Groningen. Doel is het onderzoek voor een breed publiek toegankelijk te maken en belangstelling op te wekken voor de Groninger geschiedenis. De boeken zijn te koop bij de Stichting Monument & Materiaal en de boekhandel.

Stadse Fratsen zijn archeologische rapporten van de Gemeente Groningen en Stichting Monument & Materiaal Groningen.