Oude bouwmaterialen

deuren-uitsnede kl

Monument & Materiaal heeft een grote, rijk gevarieerde voorraad aan bouwmaterialen afkomstig van sloop en/of schenkingen. Deze bouwmaterialen zijn beschikbaar voor restauraties van monumenten en andere karakteristieke panden die voor 1955 zijn gebouwd.

De website van Stichting Monument & Materiaal is ontwikkeld door

Studio Peter Musschenga www.pjot.nl

Archeologie

Monument & Materiaal assisteert bij de uitvoering van het archeologisch onderzoek in de gemeente Groningen. De werkzaamheden bestaan vooral uit het conserveren en documenteren van de archeologische vondsten. Ook schrijven de medewerkers hoofdstukken voor archeologische rapporten, zoals de reeks ‘Stadse Fratsen’ of artikelen voor het jaarboek 'Hervonden Stad'.

lezing-derAAkerk

Monument & Materiaal zet zich in voor het vergroten van de kennis over cultuurhistorie in Groningen. Minimaal drie keer per jaar organiseert de stichting lezingen in de Groninger Archieven. Deze zijn gratis en voor iedereen toegankelijk. Daarnaast exposeert de stichting archeologische vondsten of bouwmaterialen in het gebouw van de stichting en diverse andere locaties in de stad. Ook met publicaties worden cultuurhistorische onderwerpen voor het voetlicht gebracht. Jaarlijks worden tal van onderwerpen gebundeld in het jaarboek ‘Hervonden Stad’.

Geen evenementen gevonden.

Dit jaarboek wordt uitgegeven in samenwerking met de gemeente Groningen en behandelt archeologie, bouwhistorie en restauraties in Groningen. Doel is het onderzoek voor een breed publiek toegankelijk te maken en belangstelling op te wekken voor de Groninger geschiedenis. De boeken zijn te koop bij de Stichting Monument & Materiaal en de boekhandel.

Stadse Fratsen zijn archeologische rapporten van de Gemeente Groningen en Stichting Monument & Materiaal Groningen.

Vacature timmerman

Heb je ervaring in houtbewerking, ken je de essentiële technieken en kun je omgaan met de daarbij horende machines Vind je het leuk om meer te weten over het verleden van Groningen en sta jij met bewondering te kijken naar authentieke elementen in een huis Reageer dan op deze vacature. Stichting Monument & Materiaal heeft historische bouwmaterialen in depot.

Iedereen die een oud pand wil renoveren, kan authentieke materialen bij de stichting kopen. Verwacht wordt dat jij deze materialen met respect voor de techniek en de stijl herstelt. Het gaat om uiteenlopende materialen zoals deuren, kozijnen, schouwen, lambriseringen, lijstwerk en dergelijke. Daarnaast moet er incidenteel ook bouwmateriaal uit panden gesloopt worden.

Ervaring met rijden in een grote bestelbus (rijbewijs B) is een pré. Als vrijwilliger ontvang je een vergoeding en is er de mogelijkheid voor scholing.